Eksempel på lektionsplan


Lektionsplan

 
Her er et eksempel på en lektionsplan undervejs i processen hvor en klasse arbejder med Fire designet i relation til et virksomhedsbesøg.
 

Her er der arbejdet med metoder fra fire designet, her er også eksempler på hvordan man kan inddrage andre didaktiske metoder der kan bruges i relation til videreudvikling af fire designet.


Eleverne er i I2 fasen i fire designet.

 
EMNE: Reklamer

ANTAL ELEVER: 20

FAG: Dansk

 
1.HVORNÅR: Den 18.11.2013

2.HVAD: Lektion 3-4

3.HVOR: Klasselokale 7-9-13

4.MÅL: Eleverne lærer at arbejde innovativt

 
Elevernes læringsforudsætninger: Eleverne har arbejdet med i i 1 processen og de dertil tilhørende metoder, som fx: Tegn cirkel ting og Brainstorm. Eleverne har inden da arbejdet med reklame analyse modeller.

 
Rammefaktorer: Eleverne har adgang til bærbare og bibliotek

 
Evaluering af elevernes læring: Synliggøres på gule sedler og plancher evt optagelser, læreren lytter og observerer undervejs og guider grupperne.

 
 

Tid
Emne
Metode
Trinmål
Ansvarlig
Bemærkninger
0-10
Reklamer
Værdilinjen
    Lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling
 
Læreren stiller spørgsmål relateret til etikken bag reklamer. F.x: Skal reklamer hovedsageligt være  manipulerende eller objektive
10-20
Reklamer
Fang en makker
    Tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen
 
Nu finder eleverne en makker fra de andre grupper og spørger til deres holdninger?
20-45
 
To gange to sortering
    Lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling
 
Eleverne skal bruge deres fornuft/logos(konvergent tænkning) til i fælleskab at finde den bedste ide
0-10
 
Idehjulet
  Lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling
 
 
Eleverne bygger videre på deres ide og brainstormer rundt om ideen
10-20
 
Elevatortalen
    Udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form
 
Hver gruppe/elev holder salgstale på 3 min for resten af klassen
20-45
 
100 spørgsmål
    Fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form
 
Her skal eleverne udfordres på deres ide og få indblik i forskellige måder at anskue deres ide på
 
 
 
 
 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar