Lektionsplan
Her er et
eksempel på en lektionsplan undervejs i processen hvor en klasse arbejder med
Fire designet i relation til et virksomhedsbesøg.
Her er
der arbejdet med metoder fra fire designet, her er også eksempler på hvordan
man kan inddrage andre didaktiske metoder der kan bruges i relation til
videreudvikling af fire designet.
Eleverne er i I2 fasen i fire
designet.
EMNE:
Reklamer
ANTAL
ELEVER: 20
FAG:
Dansk
1.HVORNÅR: Den 18.11.2013
2.HVAD:
Lektion 3-4
3.HVOR:
Klasselokale
7-9-13
4.MÅL:
Eleverne lærer at arbejde innovativt
Elevernes
læringsforudsætninger:
Eleverne har arbejdet med i i 1 processen og de dertil tilhørende metoder, som
fx: Tegn cirkel ting og Brainstorm. Eleverne har inden da arbejdet med reklame
analyse modeller.
Rammefaktorer:
Eleverne har
adgang til bærbare og bibliotek
Evaluering
af elevernes læring: Synliggøres
på gule sedler og plancher evt optagelser, læreren lytter og observerer
undervejs og guider grupperne.
Tid
|
Emne
|
Metode
|
Trinmål
|
Ansvarlig
|
Bemærkninger
|
0-10
|
Reklamer
|
Værdilinjen
|
• Lytte
aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og
andres mundtlige fremstilling
|
|
Læreren
stiller spørgsmål relateret til etikken bag reklamer. F.x: Skal reklamer
hovedsageligt være manipulerende eller
objektive
|
10-20
|
Reklamer
|
Fang
en makker
|
• Tale
forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen
|
|
Nu
finder eleverne en makker fra de andre grupper og spørger til deres
holdninger?
|
20-45
|
|
To
gange to sortering
|
• Lytte
aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og
andres mundtlige fremstilling
|
|
Eleverne
skal bruge deres fornuft/logos(konvergent tænkning) til i fælleskab at finde
den bedste ide
|
0-10
|
|
Idehjulet
|
• Lytte
aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og
andres mundtlige fremstilling
|
|
Eleverne
bygger videre på deres ide og brainstormer rundt om ideen
|
10-20
|
|
Elevatortalen
|
• Udtrykke
sig i en sammenhængende og disponeret form
|
|
Hver
gruppe/elev holder salgstale på 3 min for resten af klassen
|
20-45
|
|
100
spørgsmål
|
• Fastholde
det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form
|
|
Her
skal eleverne udfordres på deres ide og få indblik i forskellige måder at
anskue deres ide på
|
|
|
|
|
|
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar