Fire- Design som metode tilpasset
et virksomhedsbesøg
( Dette er en
meget kort beskrivelse af hvordan man kan arbejde med innovation/ FIRE
design koblet til et virksomhedsbesøg.
Denne tekst har er skrevet til virksomheder og undervisere for at synliggøre
hvordan man kan arbejde med virksomhedsbesøg på en innovativ måde. Denne tekst
er kun ment som et eksempel og det anbefales at man læser bogen Innovative
Elever for at få en dybere forståelse af FIRE Designet, her er desuden konkrete
metoder der er udviklet til at bruge direkte i arbejdet med innovation)
Hvad er fire modellen?
Fire modellen
går ud på at arbejde med kreativitet og innovation under styrede forhold.
Hvad er innovation?
Innovation betyder : Udvikling af en ny ide og dens realisering i praksis.
Hvad er entreprenørskab?
Ved entreprenørskab
forstår vi: , at
der bliver handlet på muligheder og gode ideer, og at disse bliver omsat til
værdi for andre. Værdien kan være af økonomisk, kulturel eller social art.
Initiativ og
Kreativitet er i fokus - som
noget grundlæggende for arbejdet i alle 4 faser
Kreativitet : at kunne kombinere
kendte elementer i nye sammenhængende ideer.
Selve innovations kompetencen er
opdelt i 5 kategorier:
·
Nysgerrighed
·
Samarbejde
·
Divergent tænkning
·
Handlekræft og eksperimenterende
·
Troen på egen formåen
Alle fem kategorier er
overordnede mål for alle faserne i FIRE-Design, og læreren skal have fokus på
at støtte udviklingen af dem alle i hele forløbet.
FIRE står for:
•
Forståelse
•
Ideudvikling
•
Realisering
•
Evaluering
Fire faser, otte processer. To
til hver fase
Her
er et eksempel på hvordan man arbejder med FIRE modellen i.f.h.t et
virksomhedsbesøg
Eleverne har f.x arbejdet med
reklamer og begrebet literacy op til virksomhedsbesøget og har kendskab til
pathos logos og ethos og hvordan dette kan bruges i.f.h.t hvordan man arbejder
med sprog i relation til modaliteter.
Forståelsesfasen
starter med et arbejdsspørgsmål:
Hvordan kan vi hjælpe kunden/modtagergruppen
med en løsning på kundens/modtagergruppens problem?
Spørgsmålet kunne f.x være
udformet således i relation til et virksomhedsbesøg hos Bornholmstrafikken.
Spørgsmål:
“Hvordan
kan vi hjælpe med sproget i reklamer for bornholmstrafikken så det bliver mere
attraktivt for unge at tage på ferie på Bornholm?”
Proces
F1: Forståelse
gennem tilegnelse af eksisterende viden
Her samler eleverne viden ind om
sproget i relateret i.f.h.t eksisterende reklamer for Bornholmstrafikken og hvad
de ellers ved om reklamer og sprog.
Proces
F2: Forståelse
gennem undersøgelse i og af verden.
Her tager eleverne f.x ud og
interviewer unge mennesker og skaffer viden om hvordan reklamer kunne appelere
til disse så de har lyst til at tage til Bornholm med bornholmstrafikken.
Idegenerering - at få mange ideer. Det sker gennem divergent tænkning
Her er det vigtigt at eleverne
holder den konvergente tankegang i ave og hovedsageligt fokuserer på den
divergente tankegang. Jo flere vilde forslag des bedre jo flere ideer des
bedre. Her findes ingen dårlige ideer.
ideudvælgelsen - at finde den bedste ide. Det sker gennem konvergent tænkning.
Her skal eleverne vælge de bedste
ideer dette sker udfra faglig argumentation. Her er der fokus på konvergent
tænkning. Her kunne det være udfra faglig begrundelser udfra hvad de evt
tidligere har lært om reklamer og sprog, literacy o.s.v.
Målet
for ideudviklingsfasen:
Overvej, hvordan der arbejdes med de
allerede fastsatte faglige mål, og om der evt. skal nye faglige mål på banen i
denne fase er eleverne på rette vej eller skal de guides?
R-fasen
Proces R1: Produktion
af prototyper
Nu er den/ de bedste ideer blevet
valgt ud her arbejdes der med prototyper her kunne det være en reklame lavet af
pap og papir eller en reklame video optaget med mobiltelefonkameraer.
Proces R2:
Præsentation af prototypen til kunden/målgruppen
Her præsenteres prototypen for
kunden, i dette tilfælde Bornholmstrafikken som herefter giver feedback.
Produktmål
for realiseringsfasen er, at eleverne får fremstillet:
En eller flere hurtige prototyper
efter første del af fasen(proces R1)
Et produkt eller en procedure og
får konkrete tilbagemeldinger fra modtagerne/kunden efter anden del af fasen
(proces R2).
E-fasen
Her afleveres slutproduktet til
kunden. Feedbacken skal fastholdes og opsummeres. Herefter er det tid til
refleksion.
Proces E1:
Her evalueres på
det eleverne har lært i forløbet hvad vidste de om emnet da de startede, hvad
ved de nu. Her er der fokus på elevernes refleksion elevernes proces
synliggøres i.f.h.t det de har skrevet og produceret undervejs. Her
tydeliggøres elevernes egen læring og de reflekterer over det lærte og hvad de
lærte i processen og hvad der er relevant for deres faglige kunnen, i dette
tilfælde er det deres dansk kompetencer.
Proces E2:
Her præsenteres
og tydeliggøres den nye viden for andre f.x som Powerpoint eller Pecha Kucha
Note til læreren: Ved at underviseren og eleverne
gemmer alle plancher ideer osv som eleverne har lavet undervejs tydeliggøres
elevernes læring. Dette kunne evt også bruges som effektmåling eller som en
tydelig analog forståelse af de tankeprocesser eleverne har været igennem.
Mål
Her er eksempler
på slutmål for det talte sprog i faget dansk for 9 klasse som alle kommer i
spil undervejs i processen når man arbejder med fire designet i fx dansk.
•
Tale forståeligt, klart og
varieret i en form, der passer til situationen
•
Anvende et nuanceret og sikkert
ord- og begrebsforråd
•
Udtrykke sig i en sammenhængende
og disponeret form
•
Forstå og beherske sprogets
samspil med andre udtryksmidler
•
Lytte aktivt i samtale og være
åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling
•
Beherske samspillet mellem stemme
og kropssprog afpasset efter genre og situation
Her er eksempler
på mål for det skrevne -læse som kommer i spil når man arbejder med fire
designet i fx dansk.
•
Afpasse læsemåde efter formål,
genre og medie
•
Fastholde det væsentlige af det
læste i mundtlig og skriftlig form
•
Forholde sig analytisk og
reflekteret til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier
•
Bruge læsning af digitale og
trykte tekster samt grafiske udtryk som redskab til omverdensforståelse
Her er eksempler
på mål for det skrevne - skrive som kommer i spil når man arbejder med fire
designet i fx dansk.
•
Styre skriveprocessen fra ide til
færdig tekst
•
Udtrykke sig i en sammenhængende
og disponeret form
•
Skrive forståeligt, klart og
varieret i en form, der passer til genre og situation
•
Beherske et sikkert sprog med
korrekt stavning og kunne læse korrektur på egne og andres tekster
•
Præsentere en tekst i samspil med
andre grafiske udtryksmidler
•
Beherske en læselig, personlig og
sammenbundet håndskrift
•
Anvende computeren som redskab og
bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i
forskellige skriveforløb
•
Bruge skriftsproget som støtte
for tænkning og som et praktisk redskab i hverdagen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar