Innovation og FIRE-modellen




Fire- Design som metode tilpasset et virksomhedsbesøg

 
( Dette er en meget kort beskrivelse af hvordan man kan arbejde med innovation/ FIRE design  koblet til et virksomhedsbesøg. Denne tekst har er skrevet til virksomheder og undervisere for at synliggøre hvordan man kan arbejde med virksomhedsbesøg på en innovativ måde. Denne tekst er kun ment som et eksempel og det anbefales at man læser bogen Innovative Elever for at få en dybere forståelse af FIRE Designet, her er desuden konkrete metoder der er udviklet til at bruge direkte i arbejdet med innovation)

 
Hvad er fire modellen?
 

Fire modellen går ud på at arbejde med kreativitet og innovation under styrede forhold.

 
 
Hvad er innovation?

 

Innovation betyder : Udvikling af en ny ide og dens realisering i praksis.

 

Hvad er entreprenørskab?

 

Ved entreprenørskab forstår vi: , at der bliver handlet på muligheder og gode ideer, og at disse bliver omsat til værdi for andre. Værdien kan være af økonomisk, kulturel eller social art. Initiativ og

 
         En entreprenør er en iværksætter, organisator eller en opfinder

 
Kreativitet er i fokus - som noget grundlæggende for arbejdet i alle 4 faser

Kreativitet : at kunne kombinere kendte elementer i nye sammenhængende ideer.

 

Selve innovations kompetencen er opdelt i 5 kategorier:

 

·               Nysgerrighed

·               Samarbejde

·               Divergent tænkning

·               Handlekræft og eksperimenterende

·               Troen på egen formåen

 

Alle fem kategorier er overordnede mål for alle faserne i FIRE-Design, og læreren skal have fokus på at støtte udviklingen af dem alle i hele forløbet.

 

FIRE står for:
 

   Forståelse

   Ideudvikling

   Realisering

   Evaluering

 

Fire faser, otte processer. To til hver fase

 

Her er et eksempel på hvordan man arbejder med FIRE modellen i.f.h.t et virksomhedsbesøg

 

Eleverne har f.x arbejdet med reklamer og begrebet literacy op til virksomhedsbesøget og har kendskab til pathos logos og ethos og hvordan dette kan bruges i.f.h.t hvordan man arbejder med sprog  i relation til modaliteter.

 

Forståelsesfasen starter med et arbejdsspørgsmål:

 

Hvordan kan vi hjælpe kunden/modtagergruppen med en løsning på kundens/modtagergruppens problem?

 

Spørgsmålet kunne f.x være udformet således i relation til et virksomhedsbesøg hos Bornholmstrafikken.

 

Spørgsmål:

 

“Hvordan kan vi hjælpe med sproget i reklamer for bornholmstrafikken så det bliver mere attraktivt for unge at tage på ferie på Bornholm?”

 
         F-fasen

 
Proces F1: Forståelse gennem tilegnelse af eksisterende viden

 
Her samler eleverne viden ind om sproget i relateret i.f.h.t eksisterende reklamer for Bornholmstrafikken og hvad de ellers ved om reklamer og sprog.

 
Proces F2: Forståelse gennem undersøgelse i og af verden.

 
Her tager eleverne f.x ud og interviewer unge mennesker og skaffer viden om hvordan reklamer kunne appelere til disse så de har lyst til at tage til Bornholm med bornholmstrafikken.

 
        Al indsamlet viden bliver synliggjort på plancher skemaer eller f.x en blog

 
         I-fasen

 
        Proces I1:
       
         Idegenerering  - at få mange ideer. Det sker gennem divergent tænkning

 
Her er det vigtigt at eleverne holder den konvergente tankegang i ave og hovedsageligt fokuserer på den divergente tankegang. Jo flere vilde forslag des bedre jo flere ideer des bedre. Her findes ingen dårlige ideer.

 
         Proces I2:
         ideudvælgelsen - at finde den bedste ide. Det sker gennem konvergent tænkning.


Her skal eleverne vælge de bedste ideer dette sker udfra faglig argumentation. Her er der fokus på konvergent tænkning. Her kunne det være udfra faglig begrundelser udfra hvad de evt tidligere har lært om reklamer og sprog, literacy o.s.v.

 
Målet for ideudviklingsfasen: Overvej, hvordan  der arbejdes med de allerede fastsatte faglige mål, og om der evt. skal nye faglige mål på banen i denne fase er eleverne på rette vej eller skal de guides?

 
R-fasen

 
Proces R1: Produktion af prototyper

 
Nu er den/ de bedste ideer blevet valgt ud her arbejdes der med prototyper her kunne det være en reklame lavet af pap og papir eller en reklame video optaget med mobiltelefonkameraer.

 
Proces R2: Præsentation af prototypen til kunden/målgruppen

 
Her præsenteres prototypen for kunden, i dette tilfælde Bornholmstrafikken som herefter giver feedback.

 
Produktmål for realiseringsfasen er, at eleverne får fremstillet:

 
En eller flere hurtige prototyper efter første del af fasen(proces R1)

 
Et produkt eller en procedure og får konkrete tilbagemeldinger fra modtagerne/kunden efter anden del af fasen (proces R2).

 
E-fasen

 
Her afleveres slutproduktet til kunden. Feedbacken skal fastholdes og opsummeres. Herefter er det tid til refleksion.

 
Proces E1:

 
Her evalueres på det eleverne har lært i forløbet hvad vidste de om emnet da de startede, hvad ved de nu. Her er der fokus på elevernes refleksion elevernes proces synliggøres i.f.h.t det de har skrevet og produceret undervejs. Her tydeliggøres elevernes egen læring og de reflekterer over det lærte og hvad de lærte i processen og hvad der er relevant for deres faglige kunnen, i dette tilfælde er det deres dansk kompetencer.

 
Proces E2:

 
Her præsenteres og tydeliggøres den nye viden for andre f.x som Powerpoint eller Pecha Kucha

 
Note til læreren: Ved at underviseren og eleverne gemmer alle plancher ideer osv som eleverne har lavet undervejs tydeliggøres elevernes læring. Dette kunne evt også bruges som effektmåling eller som en tydelig analog forståelse af de tankeprocesser eleverne har været igennem.

 
Mål

Her er eksempler på slutmål for det talte sprog i faget dansk for 9 klasse som alle kommer i spil undervejs i processen når man arbejder med fire designet i fx dansk.

 
    Tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen

    Anvende et nuanceret og sikkert ord- og begrebsforråd

    Udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form

    Forstå og beherske sprogets samspil med andre udtryksmidler

    Lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling

    Beherske samspillet mellem stemme og kropssprog afpasset efter genre og situation

 

Her er eksempler på mål for det skrevne -læse som kommer i spil når man arbejder med fire designet i fx dansk.

 

    Afpasse læsemåde efter formål, genre og medie

    Fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form

    Forholde sig analytisk og reflekteret til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier

    Bruge læsning af digitale og trykte tekster samt grafiske udtryk som redskab til omverdensforståelse

 
Her er eksempler på mål for det skrevne - skrive som kommer i spil når man arbejder med fire designet i fx dansk.

 
    Styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst

    Udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form

    Skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til genre og situation

    Beherske et sikkert sprog med korrekt stavning og kunne læse korrektur på egne og andres tekster

    Præsentere en tekst i samspil med andre grafiske udtryksmidler

    Beherske en læselig, personlig og sammenbundet håndskrift

    Anvende computeren som redskab og bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i forskellige skriveforløb

    Bruge skriftsproget som støtte for tænkning og som et praktisk redskab i hverdagen.

 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar