Evalueringsformer
Den målrettede evaluering (Hans Jørgen Kristensen)
·
Klarhed over hvad
formålet er med evalueringen
·
Være bevidste om det,
når vi stiller spørgsmål der skal tjene til at fokusere på evalueringen
·
Træf en beslutning
om
1. Er
evalueringens hensigt at opfylde et bestemt mål?
2. Er
evalueringens hensigt at få et resultat som kan bruges til at give eleven
feedback?
3. Er
evalueringens hensigt at få en viden om undervisningen har givet eleverne det
den gerne skulle?
Det har stor betydning for evalueringsdelen at vi har en
hensigt med evalueringen.
Hvilke spørgsmål kan stilles ved en målrettet evaluering
·
Hvad skal evalueres?
·
Hvem skal evalueres?
·
Hvad er hensigten med
evalueringen?
·
Hvem skal foretage
evalueringen?
·
Hvilke spørgsmål skal
evalueringen tage udgangspunkt i?
·
Hvilke mål skal lægges
til grund for evalueringen?
·
Hvornår skal der
evalueres?
·
Hvilke
evalueringsmetoder skal anvendes?
·
Hvordan skal
resultaterne udtrykkes?
·
Hvem skal have adgang
til resultaterne?
·
Hvad skal eleverne og
lærerne bruge resultaterne til?
Eksempler på
evaluerings metoder:
·
Observationer af
elevernes arbejde.
·
Samtaler med klassen,
hold eller enkeltelever
·
Interview af elever
·
Samtaler med eleverne
udfra deres logbøger
·
Elevfremstillede
produkter
·
Portefolio
·
Spørgeskemaer
·
Videooptagelser
Samtaler blandt lærerne, blandet med andre metoder
Den interne evaluering (Hans Jørgen Kristensen)
Denne
evalueringsform foretages af læreren i samarbejde med eleverne. Det er en
løbende evaluering der foregår som en del af undervisnings og
læringssammenhængen, og omfatter: undervisnings og læringsmål, arbejds og
læreproces samt foreløbige resultater i form af hvad den enkelte elev har lært
på kortere eller længere varende forløb. Derudover omfatter den også
undervisning og vejledning. Hensigten med den interne evalueringsform er at
kvalificere eleverne og lærernes arbejde og samspillet imellem elev og lærer.
Denne evalueringsform støtter eleverne i at arbejde sig frem til den livslange
læreproces, elevernes læringsbevidsthed og elevernes metalæring.
Hvilke spørgsmål
kan stilles ved den interne evaluering?
·
Hvad er det vigtigste
at evaluerer på og hvorfor?
·
Hvad lykkedes?
·
Hvad lykkedes ikke?
·
Hvordan kan vi få det
til at lykkes næste gang?
Delphi metoden
Delphi-metoden er et evalueringsværktøj, der både
indeholder en skriftlig og en mundtlig del. Den skriftlige del består af et
skema, som eleverne udfylder, og den mundtlige del består af en struktureret
samtale, hvor læreren sørger for, at alle elever kommer til orde.
Delphi-metoden kan bruges i mange forskellige
situationer: at kvalificere et undervisningsforløb, et samarbejde,
projektarbejde, et forældremøde, forebyggelse af konflikter og konfliktløsning.
Fremgangsmåden
·
Eleverne får
udleveret et skema, som de skal udfylde hver for sig
·
Eleverne skriver tre
konkrete gode ting og tre konkrete ting, der kan forbedres i forhold til det
der skal evalueres
·
Hvis læreren gerne
vil have at eleverne skal skrive deres mening om en bestemt ting, skriver
læreren det på skemaet
·
Efter eleverne har
udfyldt skemaet skal det gå rundt til de andre elever. Hver gang den kommer til
en ny elev, skal eleven læse svarene på skemaet, reflektere og forholde sig til
dem, og sætter et kryds ude i højre side udfra de svar eleven er enig i.
·
Den slutter når den
kommer tilbage til den elev der har skrevet den.
·
Læreren indsamler
skemaerne og begynder med det samme at tælle svarerne op. Både dem der har fået
flest tilkendegivelser og dem der har fået færrest tilkendegivelser.
·
Herefter skriver
læreren de svar op der har fået flest tilkendegivelser og færrest
tilkendegivelser op på tavlen
·
Herefter fører man
en samtale i klassen, udfra tilkendegivelserne.
·
Det skal være en
åben samtale, hvor eleverne er lyttende og anerkendende over for hinanden. Det
er primært lærerens opgave at sørge for at alle elever kan deltage i samtalen.
Spørgsmål der kan stilles ved Delphi metoden
· Hvorfor er det lige netop disse
synspunkter der fremkommer?
· Hvilke gode aspekter ved praksis skal
fremhæves?
· Hvilke forbedringsbehov peger de
dårlige aspekter på?
· Hvilke handlinger skal der til for at
skabe konkrete forbedringer af praksis?
Her er links til evaluering af forskellige fag fra
undervisningsministeriet.
Under
disse link kan man klikke sig frem til flere fag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar