Standard skabeloner

Til anvendelse for læreren ved virksomhedsbesøg


Klik på billedet for at få skabelonen frem i et ny dokument


Inspirerende Checkliste i.f.h.t læring relateret til virksomhedsbesøg (Inspireret af helhedsmodellen, Hiim og Hippe og John Hatties bog synlig læring)

Læringsmål
(Husk at det er dig der er ansvarlig for elevernes læring)

  • Mål for virksomhedsbesøget: (Her uddybes det overordnede læringsmål for eleverne)

  • Hvilke dellæringsmål indgår i dit virksomhedsbesøg?(F.x trinmål)

  • Har virksomheden stillet en opgave? 

  • Hvilken?

  • Hvordan relaterer de overordnede læringsmål i.f.h.t opgaven og evt. delmål?

  • Forstår dine elever målet med virksomhedsbesøget?

  • Hvordan vil du synliggøre overfor eleverne det de skal have lært/forstået efter endt virksomhedsbesøg?


Forudsætninger relateret til virksomhedsbesøget
  • Hvad ved eleverne i forvejen, hvad skal læres for at kunne løse opgaven? 


  • Hvad er virksomhedens forventninger til eleverne? Hvad er dine forventninger til eleverne? (Det er vigtigt med positive høje forventninger, det skærper læringen)


  • Hvordan fungerer din klasse socialt? Hvordan har du taget højde for dette i.f.h.t virksomhedsbesøget?


  • Hvordan er din relation i.f.h.t kontaktpersonen på virksomheden? Er der koncensus omkring forventninger og fremtidige samarbejde. Hvad kan du evt selv gøre for at forbedre dette?


Evaluering/Vurdering

  • Hvordan har du tænkt dig at evaluere på virksomhedsforløbet? (Inspiration til evaluering kan findes på bloggen: www.hattiesdog.blogspot.com )


  • Hvordan har du tænkt dig at evaluere på elevernes læring løbende? 


Undervisningsprocessen (Arbejds og opgavefordeling, hvem skal gøre hvad? Deduktiv eller induktiv undervisning? Gruppearbejde eller individuelt arbejde?)


  • Hvordan har du tænkt dig at strukturere undervisnings/læringsprocessen relateret i.f.h.t virksomhedsbesøget?



Differentiering


  • Hvad ved eleverne på forhånd om det givne emne?




  • Hvor abstrakt er det der skal læres i.f.h.t til elevernes abstraktionsniveau? 




  • Hvordan kan du knytte an til elevernes forforståelse og anvende passende analogier? 




  • Har eleverne et solidt grundlag af faglig viden? 




  • Methakognition? Hvordan har du tænkt dig at arbejde med elevernes bevidsthed omkring egen læring?


Metodevalg
(Inspiration til metoder kan findes på www.hattiesdog.blogspot.com Fire metoden er hot hvis du vil arbejde med innovation)

  • Hvilke metoder har du tænkt dig at bringe i spil i.f.h.t at variere undervisningen og opnå dine og elvernes mål for læring?





Fejl /Hypoteser 
(Er kilde til læring)

  • Byder du fejl/hypoteser velkommen i din undervisning?


  • Føler dine elever sig trygge nok til at begå fejl, afprøve hypoteser?


  • Hvordan bidrager du til at fejl/hypoteser er acceptabelt og velkomne i undervisningen relateret til virksomhedsforløbet?





Ingen kommentarer:

Send en kommentar